Główny Księgowy w szczególności realizuje zadania wynikające z ustawy o finansach publicznych, prowadzi rachunkowość Uniwersytetu Opolskiego, wykonuje dyspozycje środków pieniężnych oraz przeprowadza wstępną kontrolę zgodności operacji gospodarczych z planem finansowym. Nadzoruje pracę Kwestury, w skład której wchodzą Biuro Rachunkowości oraz Biuro Rachuby Wynagrodzeń.
Z-ca Głównego Księgowego wykonuje kontrolę funkcjonalną stanu organizacji rachunkowości pod kątem kompletności i zgodności z obowiązującymi przepisami, w tym polityką rachunkowości.
Kieruje pracą Biura Rachunkowości przy pomocy Dyrektora Biura Rachunkowości oraz z – cy Dyrektora Biura Rachunkowości. Pełnieni funkcję nadzoru merytorycznego nad pracą Dyrektora Biura Rachunkowości oraz z – cy Dyrektora Biura Rachunkowości. Zastępuje Głównego Księgowego Uniwersytetu Opolskiego w czasie jego nieobecności, wykonując obowiązki i zadania Głównego Księgowego określone w obowiązującym Regulaminie Organizacyjnym.
Zakres obowiązków:
1. Monitorowanie wpływu i weryfikacja formalnej i rachunkowej poprawności wystawianych i sporządzanych przez inne jednostki organizacyjne UO dokumentacji przekazywanej do Działu Rachuby Wynagrodzeń w zakresie dokumentacji stanowiącej podstawę wypłat, wynagrodzeń i innych należności.
2. Nadzór nad poprawnością naliczania wynagrodzeń wg źródła finansowania oraz sporządzanych list płac dla pracowników UO zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Nadzór nad przygotowaniem przelewów na podstawie sprawdzonych i zatwierdzonych do zapłaty źródłowych dokumentów placowych oraz przekazanie informacji do zabezpieczenia środków na wynagrodzenia.
4. Współpraca z Działem Finansowym w zakresie przelewu wynagrodzeń na konta pracownicze, przelewów składek do ZUS oraz kwot podatków do odprowadzenia.
5. Bieżąca obsługa narzędzi i programów kadrowo-płacowych, takich jak:
Obsługa wynagrodzeń w zakresie:
- wystawianie faktur dokumentujących sprzedaż,
- rozliczanie na potrzeby podatku VAT nabyć wewnątrzwspólnotowych, importów usług, nieodpłatnych przekazań,
- rozliczanie sprzedaży zarejestrowanej na kasach fiskalnych,
- wprowadzanie do rejestru zakupu wszystkich faktur zakupowych oraz weryfikacja praw do odliczenia podatku od towarów i usług,
- bieżące prowadzenie i monitorowanie rejestru sprzedaży i zakupów UO na potrzeby sporządzenia deklaracji JPK VAT7M,
- rozliczanie należnego i naliczonego podatku od towarów i usług,
- agregowanie i wysłanie informacji gospodarczych w zakresie JPK,
- weryfikacja formalnej i rachunkowej poprawności wystawionych przez inne jednostki organizacyjne UO dokumentacji sprzedaży,
- rozliczanie i uzgadnianie z BNiOP wydatków z programów Erasmus+,
- monitorowanie i analiza spłat udzielonych pożyczek z ZFŚS.
Zakres obowiązków:
- Księgowanie operacji gospodarczych zgodnie z zasadami polityki rachunkowości
- Księgowanie oraz analiza operacji gospodarczych z obszaru wynagrodzeń
- Księgowanie operacji gospodarczych związanych z realizowanymi projektami, w tym współfinansowanymi z UE oraz rozliczanie projektów z obszaru przychodowo - kosztowego
- Księgowanie operacji gospodarczych w obszarze zawiązywania i rozliczaniem rezerw
- Kontrola rozrachunków pracowniczych
- Księgowanie operacji gospodarczych związanych z zamknięciem poszczególnych okresów obrachunkowych w tym roczne
- Uczestnictwo oraz opracowanie danych na potrzeby sprawozdawczości budżetowej, statystycznej oraz wewnętrznej
- Prowadzenie bieżących spraw związaną z inwentaryzacją kont księgowych
- Sporządzanie zestawień kosztów wg bieżących potrzeb
Naliczanie i wypłata wynagrodzeń dla pracowników administracyjnych uczelni oraz realizacja związanych z tym obowiązków.
Sporządzanie list płac, rozliczanie podatków i składek ZUS, prowadzenie dokumentacji kadrowej w zakresie wynagrodzeń, a także przygotowywanie sprawozdań finansowych i statystycznych.
Zapewnienie prawidłowego i terminowego rozliczania umów zlecenia zawieranych przez UO, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i podatkowymi, a także wewnętrznymi procedurami, m.in.:
obsługa dokumentacji:
- przyjmowanie, weryfikacja i ewidencjonowanie zawartych umów zleceń,
- sprawdzanie kompletności dokumentów (umowa, oświadczenia, aneksy, rachunki do umowy, ewidencja itp.);
rozliczanie umów zleceń:
- przyjmowanie i weryfikacja rachunków do umów zlecenia pod względem formalnym i rachunkowym,
- obliczanie wynagrodzeń z tytułu umów zleceń (uwzględniając składki ZUS, podatek dochodowy, koszty uzyskania przychodu),
- ustalanie obowiązków składkowo-podatkowych w zależności od statusu zleceniobiorcy (student, emeryt, inne źródła dochodu),
- wypłaty wynagrodzeń,
- udzielanie informacji zleceniobiorcom w zakresie rozliczeń;
zgłaszanie i wyrejestrowywanie zleceniobiorców w ZUS:
- rejestrowanie nowych zleceniobiorców w ZUS (ZUA/ZZA) i ich wyrejestrowywanie (ZCNA/ZWUA),
- kontrola poprawności danych w dokumentach ZUS;
prawidłowe archiwizowanie dokumentów związanych z umowami cywilnoprawnymi zgodnie z obowiązującymi przepisami i wewnętrznymi procedurami;
monitorowanie zmian w przepisach:`
- śledzenie aktualnych przepisów prawa pracy i ubezpieczeń społecznych dotyczących umów cywilnoprawnych;
- wdrażanie zmian wynikających z nowelizacji przepisów.
- naliczanie wynagrodzeń w oparciu o stosowne przepisy prawa,
- sporządzanie list płac, odprowadzanie składek ZUS i podatku dochodowego od osób fizycznych;
– rozliczanie umów o dzieło i umów zlecenie;
- sporządzanie list i wypłata dodatkowych wynagrodzeń związanych z projektami
– sporządzanie dokumentów zgłoszeniowych do ZUS,
– wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i zarobkach
- prowadzenie dokumentacji pracowniczej związanej z wypłatą wynagrodzeń
Zakres obowiązków:
1. Ewidencja na podstawie dokumentacji źródłowej w informatycznym systemie USOS moduł USP-FK, systemie IRK, systemie FK należności, wpłat, umorzeń, rozliczeń zdarzeń gospodarczych dotyczących rozrachunków ze studentami tytułem: opłat edukacyjnych, opłat za zakwaterowanie w domach studenta.
2. Wystawianie faktur za wykonane usługi.
1. Ewidencja na podstawie dokumentacji źródłowej w informatycznym systemie USOS moduł USP-FK, systemie IRK (Internetowa Rejestracja Kandydatów) oraz informatycznym systemie FK należności, wpłat, umorzeń, korekt, rozliczeń zdarzeń gospodarczych dotyczących : rozrachunków ze studentami tytułem opłat edukacyjnych, rozrachunków ze studentami, doktorantami opłat za zakwaterowanie w domach studenta.
2. Wystawianie faktur za wykonane usługi.
3. Weryfikacja dokumentacji windykacyjnej skierowanej do sądu.
4. Weryfikacja formalno - rachunkowa list wypłat stypendiów.
- wystawianie faktur dokumentujących sprzedaż,
- rozliczanie na potrzeby podatku VAT nabyć wewnątrzwspólnotowych, importów usług, nieodpłatnych przekazań,
- rozliczanie sprzedaży zarejestrowanej na kasach fiskalnych,
- wprowadzanie do rejestru zakupu wszystkich faktur zakupowych oraz weryfikacja praw do odliczenia podatku od towarów i usług,
- bieżące prowadzenie i monitorowanie rejestru sprzedaży i zakupów UO na potrzeby sporządzenia deklaracji JPK VAT7M,
- rozliczanie należnego i naliczonego podatku od towarów i usług,
- agregowanie i wysłanie informacji gospodarczych w zakresie JPK,
- weryfikacja formalnej i rachunkowej poprawności wystawionych przez inne jednostki organizacyjne UO dokumentacji sprzedaży,
- rozliczanie i uzgadnianie z BNiOP wydatków z programów Erasmus+,
- monitorowanie i analiza spłat udzielonych pożyczek z ZFŚS.
Kwestura
Uniwersytetu Opolskiego
Collegium Minus
pl. Kopernika 11A
45-040 Opole
Uniwersytet Opolski
plac Kopernika 11a
45-040 Opole
Rektorat
tel.: 77 541 59 03
Biuro Kanclerza
tel.: 77 541 60 70
NIP: 754-000-71-79
Regon: 000001382